10 aprilie 2014

Chichen Itza, Mexic

Chichen Itza, celebrul sit arheologic pre-columbian construit de civilizatia Maya, este
una dintre cele sapte minuni ale lumii moderne, situata in peninsula Yucatan din Mexic. Daca in alte vacante ne alegem excursiile functie de locurile care merita a fi vizitate in imprejurimi, de data aceasta am ales un sejur pe Riviera Maya, tocmai pentru a avea oportunitatea de a vizita situl arheologic de la Chichen Itza. "


Chichen Itza Mexic

Asa cum scriam in postarea despre Riviera Maya, ne-am aranjat vacanta in Mexic printr-un tour operator german, asa ca nu ne puteam mira ca in grupul nostru toti turistii erau nemti si ca reprezentanta agentiei de turism era tot de origine germana, noi neavand idee de limba germana. Am reusit sa aranjam totusi prin intermediul ei o excursie la Chichen Itza cu ghid de limba engleza. Am fi putut aranja desigur excursia si direct la una dintre agentiile din receptia hotelului, am mers insa pe mana si recomandarea agentei noastre.

Excursia a fost una "de mase", cu un autocar mare si plin de turisti de toate natiile, cu un ghid neobosit, de origine mayasa, pe numele lui Jesus, vorbitor de spaniola si engleza. Spun ca era neobosit pentru ca a reusit sa vorbeasca fara oprire pe toata perioada excursiei, atat in autocar, cat si in locurile vizitate. Vorbea cu atata entuziasm, incat imi amintea mai degraba de gazdele unor show-uri americane de televiziune, decat de ghizii din excursiile europene. In autocar, pe drumul spre vestigii, am invatat de la Jesus sistemul numeric mayas cu liniute si punctulete, am facut exercitii, doar ca nu am dat si extemporal! 
Mayasii sunt renumiti pentru cunostintele lor avansate de matematica si pentru observatiile astronomice extrem de precise, superioare oricarei alte civilizatii a acelor vremuri. De fapt matematica mayasa se invarte in jurul astronomiei. Celebrul calendar mayas era de asemenea extrem de precis si interesant, folosind cicluri si masuratori de lungimi diferite. Timp de o jumatate de ora Jesus ne-a dat atat de multe exemple in care tot adunand si inmultind numerele semnificative pentru omenire obtii mereu numarul 365, incat le-am pierdut sirul, ba chiar si credinta ca acestea au pana la urma vreo insemnatate.

Cu doar trei km inainte de a ajunge la situl arheologic am facut un popas la cenotele Ik Kil. Cenotele, fantanile sacre ale Yucatan-ului, sunt niste formatiuni create prin erodarea si prabusirea stratului calcaros al solului, dezvaluind ape subterane, sau bazine de ape acumulate din ploi. Am citit ca in peninsula Yucatan sunt aproximativ 7000 de cenote, Ik Kil fiind una dintre cele mai cunoscute, poate si datorita situarii acesteia chiar langa Chichen Itza. Locul este de o frumusete incredibila. Se poate cobori pe scari pana la nivelul apei, poti sa inoti, poti sa sari in apa de la inaltime. Este bine insa de stiut ca adancimea apei este de aproximativ 40 de metri.

Chichen Itza Mexic

Chichen Itza Mexic

Chichen Itza Mexic

Si am ajuns in final la situl arheologic, unde Jesus s-a intrecut pe el insusi cu povestile si explicatiile date.

Constructia principala si cea mai cunoscuta a sitului este Marea Piramida Kukulcan, El Castillo, care are, fireste, exact 365 de trepte. Pe scarile ei se formeaza, in timpului echinoxului, o umbra asemanatoare unui sarpe. Noi am ajuns in martie, dar cu cateva zile inaintea echinoctiului de primavara, asa ca am ratat vederea sarpelui. Pe de alta parte am evitat aglomeratia pe care am fi gasit-o, probabil daca am fi ajuns chiar pe 20 martie.

Observatorul astronomic (El Caracol) este o alta constructie reprezentativa si bine conservata a sitului. Orientarea constructiei nu este deloc intamplatoare, datele solstitiilor si echinoctiilor fiind stabilite de catre mayasi in functie de latimea unei linii de lumina formata printr-o anume fanta a observatorului. 

Povestea celui mai mare teren pentru jocul traditional cu mingea care trebuia trecuta printr-un inel de piatra, Gran Juego de Pelota, m-a intristat. Jocul era pe viata si pe moarte, membrii echipei invinse fiind sacrificati. Hmm...

Mai sunt multe constructii reprezentative in interiorul complexului (Templul Jaguarului, Templul Razboiului, Piata celor 1000 de coloane, etc), recunosc insa ca distantele relativ mari, aerul fierbinte si soarele arzator m-au facut sa pierd parte din explicatiile pline de patos ale lui Jesus.

Chichen Itza Mexic

Chichen Itza Mexic

Chichen Itza Mexic


Pe drumul de intoarcere de la Chichen Itza, am fost mai putin atenta la povestile ghidului si am putut sa ma concentrez asupra locurilor prin care treceam. Am avut ocazia (singura data pe parcursul sederii mele in Mexic) sa vad fata adevarata a Mexicului, atat de diferita fata de stralucirea hotelurilor cu multe stele de pe litoral. Am vazut sate cu case darapanate si oameni saraci. Dar nu am putut sa nu remarc numarul mare de reclame Pepsi Cola si Coca Cola prin mai toate satucele prin care am trecut.

Tot pe drumul de intoarcere am trecut printr-un orasel numit Valladolid, fara insa sa oprim pentru a-l vizita. Cu constructii in stil colonial, una dintre primele biserici construite de spanioli in Lumea Noua, catedrala San Servacio o Gervasio, parcuri linistite, cenote si o piata cu produse de artizanat, Valladolid este cu siguranta un orasel in care merita sa te opresti macar pentru o ora. Dar cum in nicio vacanta nu apucam sa vedem chiar tot ce ne-am dori, am lasat Valladolid pe lista de destinatii pentru o eventuala alta vacanta in peninsula Yucatan.


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu